perjantai 16. huhtikuuta 2010

Vårens första blommor

Äntligen börjar det komma några färgklickar i trädgården.


Dagens jobb i växthuset bestod av att rensa jordgubbsbänkarna. Det var första vintern som plantorna övervintrade i växthuset och det är roligt att se plantorna växa tidigt på våren. De har klarat vintern bra. Jag var lite orolig om de skulle frysa bort utan ett skyddande snötäcke men alla växter har klarat sej bra i växthuset.

Björnbären börjar skjuta blad nu redan, likaså de 150 äppelträden som har övervintrat i växthuset.









Vårens första krokus piggar alltid upp dagen.
















En liten frösådd porslinshyacint tittar upp bredvid huset.












Virvalilja, Bulbocodium vernum, är en av de tidigaste lökväxterna. Den förökar sej varje år och tyvärr ses den sällan i trädgårdar.
Jag vill varmt rekomendera den!




I går kom nyaste Glorian ruoka & viini tidningen med posten och det fanns massor av intressanta recept i den.

Idag prövade jag receptet till :






Chokladkaka, med mörk och vit choklad, i min Aida-form











och Linfröbröd i en hjärt-form.



Nam!


2 kommenttia:

  1. Alla vårens tecken ger ett nytt hopp på det som komma skall. Bra att jag får kunskaper i växtlära i din blogg.

    Du är rätt kvinna på rätt plats: i köket. Där gör du underverk med magic fingers. Det ser förtrollande gott ut liksom estetiskt perfekt slutresultat. Beautiful!

    Skön lördag inomhus som utomhus!

    Kramar från Osaka

    VastaaPoista
  2. NAMNAM Det ska bli gott att smaka av alla dina tidiga grönsaker!
    Mam

    VastaaPoista