keskiviikko 12. toukokuuta 2010

Köttbullar

Idag sände vi iväg några Limousinkvigor till slakt så snart har vi ordentliga biffar att sätta på grillen. :-)
Sonen(5 år) funderade vart djuren är på väg i den stora bilen och då kom vi fram till att de ska till slakteriet för att bli köttbullar.
"Äiti, miten niistä tulee lihapullia?"
Hmm. Det var frågan det.

Jag är uppväxt med kött från den egna ekologiska gården och för mej känns det bättre att äta nåt som jag känner till ursprunget på än att äta nåt som har transporterats över halva världen.

Att våra djur äter ekologiskt foder gör inte saken sämre. Jag tycker helt enkelt att kött från egna djur är gott och därför äter jag kött. :)
Jag är en som tycker om att arbeta i köket(med matlagning/bakning inte städning ;-) )och jag bruka koka egen buljong av benen som följer med köttreturen.
Smaken går ej att jämföra med köpt buljong.


Jag ska passa på att lägga hit ett recept på lättlagade kokos-blåbärsmuffins. Då kanske även jag hittar receptet nästa gång. ;-)

Den här satsen räcker till 24 STORA muffins. Satsen går bra att halvera.

4 dl vetemjöl
4 dl kokosflingor
4 tsk bakpulver
4 tsk vaniljsocker
2 dl kokosmjölk
4 ägg
100 g smält smör
7 dl blåbär, frysta eller färska går lika bra.

Blanda alla torra ingredienser och rör sen ner resten.
Fördela smeten i muffinsformarna.
Grädda i 175 grader ca 20 min.





1 kommentti:

  1. Amen till äkta ekologiskt producerat!

    Tack för receptet!
    Blåbären kommer att bli en tuff nöt att knäcka härborta, men det får utbytas till en japaniserad blåbärsvariant.

    Kram från en kokosälskare!

    VastaaPoista