perjantai 19. maaliskuuta 2010

Dagarna går

Nu är det fredag igen. Dagarna är fulla med program för hela familjen.

Nästa vecka blir det avbrott i vardagen. På torsdag sätter jag och dottern oss på flyget och tar sikte på Osaka. Spännande.

Resten av familjen stannar hemma trots att sonen försökte förhandla sej till att få åka med mamma och storasyster skulle stanna hemma. Visst svider det att lämna halva familjen kvar men nästa år planerar vi att åka allihopa. Våra goda vänner är stationerade i Osaka i två år och vi får bo hos dem.

Det är därför vi söker oss dit, för att hälsa på vännerna. Dottern får äntligen efter 9 månader återse sin bästa vän. :-) Det ska bli intressant att se hur länge det tar innan de leker som förr. En sekund eller en minut? ;-)



Här kommer det bara mer och mer snö. Tar denna vinter aldrig slut?

Vi har haft flera milda vintrar nu så det ska bli intressant att se hur många av våra äppelsorter som har klarat denna vinter. De som har klarat den här vintern borde klara alla kommande vintrar. Vi har ca 280 olika äppelsorter och jag tror att alla framtida kunder ska hitta sin egen favorit. :-D



Imorgon ska jag ta och inspektera om haren har sprungit på skaren och ätit av äppelträden. Jag har sett harspår på framsidan av huset nu i några dagar och hoppas att den inte har fått smak för mina träd. Fastän vi har galler runt träden är gallret ganska lite ovanför snön nu då vi har så mycket snö...



Nästa vecka blir det igen simskola för dottern. Hon var riktig duktig igår och simmade hela 50 meter utan paus. Längre skulle hon ha kunnat simma men simskoleledaren hade sagt åt henne att försöka simma 50 meter så varför simma längre då? ;-)

3 kommenttia:

  1. Haren har varit här också så nu har vi grävt vallgrav runt våra träd, men jag gissar på att du inte vill gräva runt dina 250 träd ;0)

    VastaaPoista
  2. De har så mycket att ta igen när de hållit sig till godo med Skype i nio månader. Vi får helt enkelt se mellan fingrarna och trotsa den japanska seden -tystnad i tåget.

    Jag tippar att vi får skaffa kölapp för att få en syl i vädret när våra döttrar trycker på pratknappen.

    Turligen har vi två våningar och kan höra oss själva tänka på döttra-fria-våningen.

    Nattningen kommer knappast att vålla bekymmer med 110% lek från arla morgon till sena kvällen.

    VastaaPoista
  3. Jag har ingen lust att gräva runt alla träd. ;-) Det ser bra ut, ännu. De flesta träd har ett högt staket runt sej men inte alla.

    Tystnad i tåget? Det får vi glömma. Vi är ju turister. :-D

    VastaaPoista